Program Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
WIęcej o założeniach i realizacji programu na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria
REALIZACJA PROGRAMU W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W SZPROTAWIE
Zajęcia rozwijające w klasach szóstych w roku szkolnym 2022/23 realizowane były w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdym z trzech oddziałów – 6a, 6b, 6cd. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i aby urozmaicić tematykę zajęć, każda grupa realizowała cykl tematycznych zajęć pod opieką innych nauczycieli. Dobór treści uwzględniał zarówno zainteresowania uczniów, jak i wykorzystanie największej liczby pomocy zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Świetnie wyposażona szkolna kuchnia umożliwiła realizację zajęć, rozwijających pasje kulinarne. Uczniowie uczyli się zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, korzystania ze sprzętów kuchennych, a w końcowym efekcie upiekli m.in. ciastka, gofry czy pizzę, przygotowali tosty.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia związane z elektrycznością i elektroniką. Uczniowie utrwalili wiedzę na temat jednostek elektrycznych, poznali ogólne cechy elementów układów elektronicznych. Zestawy konstrukcyjne Boffin pozwoliły na samodzielne budowanie projektów elektronicznych, m.in. efektów świetlnych i dźwiękowych, układów z wyłącznikiem akustycznym i fotorezystorem, silnikiem czy wentylatorem. To świetne wprowadzenie do zagadnień z fizyki, które uczniowie będą realizowali w kolejnej klasie.
Zajęcia miały na celu również rozwój kreatywności. Szóstoklasiści przy pomocy pistoletów i kleju na gorąco tworzyli oryginalne ozdoby świąteczne, a pióra 3D posłużyły do tworzenia wymyślonych stworzeń i postaci, które były podstawą do redagowania fantastycznych historii.
Ciekawym narzędziem okazały się wypalarki do drewna, które wykorzystano do stworzenia szyldu nowo otwartego Miejsca Spotkań – Ogrodu Zmysłów. Uczniów zaskoczyły ciekawe wzory dołączonych do zestawu stempli, które pozwalają tworzyć interesujące wzory czy faktury na drewnie.
Uczniowie podczas zajęć nabyli wiele praktycznych umiejętności, nauczyli się nagrywania krótkich filmików ze swoim udziałem, poznali techniczne aspekty robienia zdjęć, które wykorzystali przy wykonywaniu odpowiednich ujęć budynków, martwej natury oraz ludzi. Nabyli umiejętność odpowiedniego posługiwania się mikrofonem oraz jego właściwego zapisania w formie dźwięku za pomocą dyktafonu i magnetofonu cyfrowego. Praca i obsługa na tych urządzeniach wyzwoliła u nich kreatywne działania i pobudziła ich do niekonwencjonalnego myślenia oraz doskonalenia umiejętności posługiwania się technologią cyfrową.
Wśród rozwijanych umiejętności znalazły się także te dotyczące robotyki, kodowania i rzeczywistości wirtualnej. Uczniowie poprzez wykorzystanie technologi okularów VR zostali zaangażowani w wirtualne odkrywanie przestrzeni. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury przenosiły uczniów do świata TI w nowatorski sposób i pozwalały na nowe doświadczenia postrzegania rzeczywistości cyfrowej. Poprzez wykorzystanie zestawów Lego Prime Spike i tabletów uczniowie budowali swoje pierwsze roboty, kierowali nimi oraz obserwowali ich działanie. Mogli modyfikować ich funkcje oraz możliwości poprzez rozbudowywanie kolejnych elementów.
Podczas zajęć realizowaliśmy także proste eksperymenty z wykorzystaniem praw fizyki. Uczniowie poznali podstawowe zasady aerodynamiki poprzez składanie różnego rodzaju samolotów z papieru i obserwowanie ich w locie, a następnie porównywanie uzyskanych wyników - uczniowie składali samoloty typu bumerang, szukali tych które utrzymają się w powietrzu jak najdłużej, najdalej latających czy też najszybszych.
Wszystkie prowadzone zajęcia miały formę warsztatową, cechowało je eksperymentowanie oraz odkrywanie nowych narzędzi i sprzętu szkolnego. Uczniowie przyjęli nowe role badaczy i uczyli się poprzez doświadczanie, co bez wątpienia jest najlepszą formą nauki.
Wnioski
- Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem szóstoklasistów. Uczniowie mieli okazję wykazać się przed rówieśnikami wiedzą z różnych dziedzin oraz zaprezentować swoje możliwości czy zainteresowania. Na zajęciach zdobyli ponadto doświadczenie, które mogą wykorzystać w codziennym życiu, m.in. pomoc w przygotowaniu posiłków, proste prace techniczne, elementy tworzenia obiektów 3D, prostego kodowania, umiejętność eksperymentowania i konstruowania.
- Ogromną pomocą była świetnie doposażona baza szkoły, która zgodnie z założeniem programu Laboratoria Przyszłości pozwala rozwijać zarówno pasje, jak i wiedzę z rozmaitych dziedzin.
- Niewątpliwe sporo trudnością dla prowadzących nauczycieli był ograniczony czas. Jedna godzina zajęć to zdecydowanie zbyt krótko, aby uczniowie mieli czas na zapoznanie się z instrukcjami, przygotowali stanowiska, a po skończonych ćwiczeniach złożyli wykorzystywany sprzęt.
- Dokonując ewaluacji zajęć można śmiało stwierdzić, że zajęcia z wykorzystaniem sprzętu pozyskanego w ramach programu Laboratorium Przyszłości według opinii uczniów były o wiele ciekawsze i bardziej inspirujące niż tzw. "normalna lekcja". W trakcie zajęć realizowana była większość kompetencji kluczowych przewidzianych w programie nauczania.