Szprotawski Model Dostępnej Szkoły
Nasza szkoła realizuje projekt
„DOSTĘPNA SZKOŁA - INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA W KREOWANIU PRZYJAZNEJ ATMOSFERY EDUKACYJNEJ
Z UWZGLĘDNIENIEM POTRZEB UCZNIÓW ORAZ OTOCZENIA”.
DOSTĘPNA SZKOŁA to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał. To miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb.
DOSTĘPNA SZKOŁA TO SZKOŁA DLA KAŻDEGO.
Celem wdrożenia Modelu Dostępnej Szkoły (MDS) jest poprawa dostępności szkół podstawowych poprzez eliminowanie barier w różnych obszarach:
- architektonicznym,
- technicznym,
- edukacyjno-społecznym,
- związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.
GŁÓWNE DZIAŁANIA, PODJĘTE NA RZECZ POPRAWY DOSTĘPNOŚCI W NASZEJ SZKOLE TO:
- zakup i montaż windy;
- wyznaczenie na parkingu szkolnym miejsca postojowego dla osób z niepełnosprawnościami poprzez zakup i montaż tablicy informacyjnej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 03.07.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
- wymiana nawierzchni placu przed wejściem głównym do budynku szkoły;
- zakup i montaż rolet do sali sportowej;
- obniżenie lady w miejscu wydawania posiłków do wysokości 90 cm i na szerokość nie mniejszej niż 90 cm;
- adaptacja istniejącego sanitariatu na potrzeby osób niepełnosprawnych;
- zakup do wszystkich sal lekcyjnych stolików z krzesełkami wraz regulacją wysokości oraz kąta jego nachylenia;
- dostosowanie biblioteki szkolnej; zakup lampek stolikowych punktowych, zakup wyposażenia do biblioteki: stoliki i krzesełka;
- dostosowanie sekretariatu do obsługi osób z niedosłuchem lub głuchoniemych;
- zakup regulowanej kozetki do gabinetu higienistki szkolnej;
- dostosowanie strony internetowej;
- wymiana opraw oświetleniowych;
- wyróżnienie szafek, z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych;
- zabezpieczenie posadzek warstwą antypoślizgową;
- montaż rozwiązań umożliwiających regulację światła naturalnego okna - rolety, folie;
- wykonanie numeracji i opisów pomieszczeń za pomocą druku wypukłego i/lub w alfabecie Braille’a (w tym sal lekcyjnych, biblioteki, gabinetu logopedy, gabinetu pedagoga/psychologa, gabinetu zajęć indywidualnych, sali wyciszenia, sale sportowe, świetlicy szkolnej) zakup stołów z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
- zakup wyposażenia do prowadzenia zajęć świetlicowych;
- zakup krzeseł z regulacją wysokości siedzenia;
- wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce oraz sprzęt służący wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami;
- wyposażenie świetlicy szkolnej w stanowisko pracy z regulacją;
- wyposażenie gabinetów specjalistycznych w stanowisko pracy z regulacją;
- wyposażenie do gabinetów i sal rewalidacyjnych; zakup dostępności wyposażenia uwzględniającego indywidualne potrzeby m.in.: powiększona klawiatura, specjalistyczna mysz komputerowa, itp.;
- doposażenie sali SI;
- zakup wyposażenia i narzędzi diagnostycznych dla logopedy, tym m.in.: Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD - roczna licencja , logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Karty oceny logopedycznej Dziecka KOLD ( dodatek - materiał diagnostyczny) , Karty Oceny Języka Dziecka AFA-KOJD-AFA, Logogostki, gra logopedyczna “Szumy, ciszki, syki”, Ćwiczenia stolikowe Autyzm zestaw I i II, karty pracy wspomagające rozwój “Komunikacja, emocje, relacje”;
- zakup wyposażenia i narzędzi diagnostycznych dla pedagoga/psychologa, w tym m.in.: Karty oceny zachowania i emocji -jednostanowiskowa licencja 36 m-cy , karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KOPR, książki : “Terapia pedagogiczna Tom 1 i 2 , “Niepełnosprawność” , “Autyzm”;
- każdy uczeń otrzymuje wsparcie adekwatne do jego potrzeb: 15 spotkań terapeutycznych z dogoterapii, 15 spotkań terapeutycznych z hipoterapii, 192 godziny zajęć z fizjoterapeutą, 11 warsztatów z technik uczenia się dla całych zespołów klasowych, dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (5 grup), zajęcia poszerzające wiedzę i umiejętności (5 grup), dodatkowe zajęcia edukacyjne i wychowawcze (warsztaty) dla całego zespołu klasowego, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się (10 zajęć), zwiększenie zasobów szkoły o pomoce i materiały dydaktyczne i o sprzęt i programy multimedialne: EduSensus Spektrum Autyzmu Pro + tablet oraz przewodnik metodyczny, moje otoczenie, ćwiczenia wspomagające funkcjonowanie osób z zaburzeniami procesów poznawczych, pytam i odpowiadam. Karty ćwiczeń, budowanie struktury zdania. Terapia językowa dzieci i dorosłych, czytanie ze zrozumieniem - Wybór testów dla klasy 7 i 8 – komplet, Klawiatura specjalistyczna, mysz komputerowa typu trackball;
- zakup przenośnej pętli indukcyjnej, spech2Go program konwertujący tekst na audio, zdjęcia - słownictwo podstawowe j. angielski, angielskie czasowniki, zdjęcia z podpisami, fiszki A1/A2 j. angielski, profesor Henry 6.0 Słownictwo poziom 1 i 2, Podstawowe fakty o Londynie, program „Moje pierwsze słówka“ , gra językowa Roundtrip of Britain and Ireland – CD-ROM, fakty o Wielkiej Brytanii – program interaktywny, young Learners 1+2+3: Wszystkie poziomy Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku 7-12 lat;
- w klasach I-III wprowadzono program Przyjaciele Zippiego, aby od najmłodszych lat uczyć dzieci tolerancji i przyjaznej komunikacji;
- zapewnienie przestrzeni wyciszenia - kąciki wyciszenia;
- zwiększenie wymiaru zatrudnienia specjalistów dla realizacji wszystkich edukacyjnych potrzeb uczniów wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach/opiniach i innych potrzeb uczniów zdiagnozowanych w szkole i zgłaszanych przez rodziców/prawnych opiekunów: psycholog, nauczyciel wspomagający, współorganizujący proces kształcenia, socjoterapeuta, pomoc nauczyciela;
- szkolenia Rady Pedagogicznej i kadry niepedagogicznej w zakresie uniwersalnego projektowania, racjonalnych dostosowań i modyfikacji; przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania nauczycieli do tworzenia przestrzeni, w której dzieci uczą się szacunku do różnorodności ludzkiej i poziomu sprawności;
- warsztaty dla rodziców.