11 szprotawa herb

Kształcenie na odległość - poradnik dla ósmoklasistów

Materiały powtórzeniowe dla ósmoklasistów

Centralna Komisja Egzaminacyjna publikuje na swojej stronie internetowej https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/ zestawy zadań, które umożliwiają powtórzenie i utrwalenie materiału. Zestawy te zawierają zadania z czterech przedmiotów:

  1. języka polskiego – są zorganizowane według lektur obowiązkowych;
  2. matematyki – są zorganizowane według kolejnych wymagań szczegółowych; określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla klasy VII i VIII;
  3. języka angielskiego, języka niemieckiego i języka rosyjskiego – obejmują podstawowe umiejętności językowe.

Do każdego zestawu zadań został opracowany odrębny zeszyt z rozwiązaniami, który zawiera m.in. przykładowe rozwiązania zadań otwartych oraz wyjaśnienia dotyczące rozwiązań zadań zamkniętych.

Zadania zawarte w tych zestawach mogą być wykorzystywane – podobnie jak zadania w innych materiałach dostępnych na stronie CKE (przypisy poniżej w Bibliografii) – do przygotowania własnych materiałów oraz do utrwalania i powtórek materiału. Wszystkie zadania opublikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną są częścią domeny publicznej, zatem mogą być wykorzystywane do pracy z uczniami w dowolnej formie. Na stronie CKE materiały są dostępne w formacie plików .pdf. Zadania można dowolnie modyfikować, zarówno co do treści, jak i formy graficznej.

Zadania egzaminacyjne można również wykorzystywać do tworzenia własnych miniarkuszy egzaminacyjnych albo ćwiczeniowych. Najprościej jest to zrobić w edytorze tekstu i przesłać uczniom mailem albo zamieścić w chmurze, we wspólnej, znanej nauczycielowi i uczniom przestrzeni.

Próbny egzamin ósmoklasisty

Planuje się, że Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępni szkołom materiały do przeprowadzenia próbnego egzaminu ósmoklasisty. Szczegółowy harmonogram i sposób przeprowadzenia egzaminu próbnego zostaną ogłoszone na stronach internetowych CKE i MEN. Arkusze zostaną zamieszczone na stronach internetowych CKE, OKE i MEN do pobrania przez uczniów. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni korzystają z arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do ich potrzeb. Uczniowie będą mogli:

  1. przesłać rozwiązania zadań otwartych do nauczyciela, który uczy ich danego przedmiotu; w przypadku przedmiotów przyrodniczych, w których problemem może być zapisywanie skomplikowanych wzorów i formuł, uczniowie mogą zrobić zdjęcie rozwiązania zapisanego odręcznie i przesłać taką fotografię do sprawdzenia;
  2. sprawdzić poprawność odpowiedzi i spróbować ocenić swoją pracę samodzielnie, korzystając ze szczegółowych zasad oceniania, które zostaną opublikowane w terminie wskazanym w komunikacie dyrektora CKE.

Niezależnie od tego, które z rozwiązań zostanie wybrane, warto omówić z uczniami albo same zadania i przykładowe rozwiązania, albo rozwiązania uczniowskie. Można to zrobić, wykorzystując narzędzia internetowe, np.:

  1. organizując spotkanie on-line z wykorzystaniem wybranego narzędzia telekonferencyjnego,
  2. zakładając grupę na platformie edukacyjnej,
  3. prowadząc z uczniami „rozmowę” w formie tworzonego wspólnie dokumentu na jednej z dostępnych platform umożliwiających wspólną pracę.

Korzystając z tych form i narzędzi pracy trzeba pamiętać o bezpieczeństwie w sieci.

Bibliografia:

[1]Są to: informatory zawierające przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami (https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/), arkusze pokazowe i próbne (https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/) oraz zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych w 2019 r. (https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/arkusze/).

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

Cały materiał https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol

Nasza lokalizacja

Nasz kanał YouTube

proocent

Search