Lekcje okejowe, czyli jaka atmosfera sprzyja uczeniu w naszej szkole

Na kolejnym spotkaniu grupy nauczycieli naszej szkoły, którzy wdrażają elementy okejowe na swoich lekcjach, zastanawiano się nad atmosferą sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele w grupach opracowali najważniejsze cechy lekcji, na której uczeń czuje się swobodnie, a uczenie jest efektywne, bo o takie nam wszystkim chodzi. Przypomniano, że nauczyciel jest sojusznikiem uczniów, jest z nimi, a nie tylko obok nich lub przeciwko nim. Nauczyciele zaproponowali wspólnie skuteczne rozwiązania, by atmosfera na lekcji sprzyjała uczeniu i realizowana była w duchu oceniania kształtującego.

Propozycje nauczycieli:

- poczucie bezpieczeństwa, akceptacja

- uśmiechnięty, zrelaksowany, wypoczęty, „dopieszczony”, doceniony nauczyciel

- porządek, estetyka, ład – dobra organizacja przestrzeni

- przewietrzone pomieszczenie

- pomoc koleżeńska przy zadaniach (redukuje stres)

- dowcip, anegdota na początku lekcji

- odnoszenie się do życia - wiedza praktyczna

- zadanie dodatkowe na szóstkę (prezentacja - 5 minut ucznia)

- czerwony wkład długopisu zastąpić zielonym

- ochotnik nie dostaje jedynki

- zadanie na piątkę (przerywnik lub podsumowanie)

- częste stosowanie pochwał

- „tajemnicze pudełko” i inne elementy magii

- różnorodne materiały i pomoce

- korelacja międzyprzedmiotowa, „użyteczność” wiedzy

- wykorzystywanie „talentów” uczniów

- cisza i spokój

- pomoc koleżeńska i współpraca

- odpowiednie ustawienie ławek

- przyjazne otoczenie, kolory, umiar, dekoracje

- postawa nauczyciela (opanowanie, autentyczność)

- budowanie w uczniach poczucia własnej wartości

- docenianie wysiłku ucznia

- interesujący temat – ciekawie sformułowany

Informacja zwrotna, czyli dzielimy się tym, co wiemy…

Kolejny moduł szkolenia – kolejne spotkanie z naszymi liderkami. Tym razem szkolenie odbyło się pod hasłem „INFORMACJA ZWROTNA”. Wiemy już, że to jeden z ważniejszych elementów oceniania kształtującego (obok celu lekcji i kryteriów sukcesu), którego celem jest poprawa  jakości uczenia  się  uczniów. Podstawowym  narzędziem  OK  jest  trafna  i  skuteczna  informacja  zwrotna,  którą nauczyciel  daje  uczniowi.  Ma  ona  na  celu  poinformować  ucznia,  gdzie  w  swojej nauce jest w obecnej chwili, gdzie powinien być i w jaki sposób może pokonać lukę między  stanem  obecnym  a  pożądanym.  Informacja  zwrotna  jest  dla  oceniania kształtującego  kluczowa. Wiemy, że prawidłowa informacja zwrotna, która pomoże uczniowi się doskonalić, powinna zawierać cztery elementy:

  • wskazywać dobre elementyw pracy ucznia,
  • pokazać to, co wymaga poprawy, nad czym uczeń musi jeszcze popracować,
  • dawać wskazówki, jak należy to poprawić,
  • dać wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

Podczas spotkania ćwiczyliśmy formułowanie informacji  zwrotnej, która  musi  być  ściśle  powiązana  z nacobezu (kryteriami  sukcesu) i tylko do niego się odnosić. Teraz już nikt z nas nie będzie miał problemów z udzieleniem uczniowi informacji zwrotnej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Prywatność i ciasteczka

Szanujemy prywatność naszych użytkowników i chcemy, aby korzystając z naszej strony czuli się bezpiecznie. Poniżej przedstawiamy Politykę prywatności odnoszącą się do tzw. plików Cookies.

1. Kiedy wchodzisz na naszą witrynę, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer albo serwer Google
2. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.
3. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn wysyłane są cookies firmy Google, które służą dopasowaniu reklam wyświetlanych w modułach Google do Twoich zainteresowań.
4. W każdym momencie możesz wyłączyć możliwość zapisywania wszystkich lub niektórych ciasteczek poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.
5. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie    powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron .
JAK WYŁĄCZYĆ CIASTECZKA

 w przeglądarce Firefox

 w przeglądarce Opera

 w przeglądarce Internet Explorer

 w przeglądarce Safari

w przeglądarce Chrome

Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.

©2019 Szkoła Podstawowa nr 1 w Szprotawie. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Search