WSPÓŁCZESNE NARODZENIE - PROJEKT VIIA, CZYLI O TYM, JAK UCZNIOWIE STWORZYLI WŁASNĄ SZTUKĘ

 Jedną z podstawowych umiejętności, w jakie szkoła ma wyposażyć ucznia, jest twórcze myślenie. Im wcześniej zacznie się wychowywać do twórczości, tym proces ten będzie skuteczniejszy. Stosowanie metod aktywizujących sprzyja realizowaniu celów edukacyjnych i zaspokajaniu potrzeb uczniów. Jedną z metod aktywizujących jest metoda projektu, która pomaga uczyć się planować, organizować pracę, podejmować decyzje i dokonywać właściwych wyborów. Metoda projektu to nic innego, jak samodzielna realizacja przez dużą grupę uczniów, indywidualnie lub w zespołach zadania przygotowanego przez nauczyciela. Uczniowie sami zdobywają informacje, opracowują je, a potem przygotowują prezentację w wybranej formie. Przykładem formy prezentacji może być: przemówienie, inscenizacja, kabaret, recytacja, kronika, album, wystawa, prezentacja komputerowa i inne. Wszystko zależy od inwencji twórczej i pomysłowości uczniów i nauczyciela prowadzącego.

 

Metoda projektu spełnia ważne funkcje w nauczaniu i wychowaniu i od dawna jest obecna w dydaktyce polonistycznej, gdyż jest niezbędnym elementem pracy twórczej, analitycznej i wychowawczej.

Współczesne narodzenie to tytuł sztuki, jaką stworzyli na lekcjach języka polskiego uczniowie klasy VIIA wraz z wychowawcą. Tekst sztuki jest wspólnym dziełem uczniów  i nauczyciela, powstał poprzez rozmowy na temat współczesnego społeczeństwa, jego konsumpcyjnej natury, rozwiązywanie współczesnych problemów moralnych, analizy zachowań  pozytywnych , przynoszących dobro i tych destrukcyjnych, również dla młodego człowieka, niszczących wartość rodziny, prawdy, piękna, miłości. Tym zagadnieniom sprzyja aura świąt Bożego Narodzenia, dlatego sztuka nawiązuje bardzo mocno do ich przeżywania i obchodzenia przez współczesne rodziny. W spektaklu współczesność łączy się z przeszłością. Łącznikiem tych odległych czasowo światów jest postać reportera – współczesnego człowieka, który szuka prawdy i odpowiedzi na pytania, które stawia sobie człowiek: Czym są święta Bożego Narodzenia? W projekcie brało udział  28 uczniów. Kuba Żuk, uczeń klasy VC, poradził sobie świetnie z rolą rezolutnego dziecka. Wszyscy uczniowie występowali na scenie, wcielając się w stworzoną przez siebie postać.   W czasie pracy uczniowie utrwalali formę dramatu. Operowali terminami: akt, scena, tekst główny i poboczny, didaskalia, dialog, monolog, improwizacja, satyra, humor sceniczny, retrospekcja, scenografia, charakteryzacja  itp. Zwieńczeniem realizowanego projektu było przedstawienie sztuki nauczycielom i zaproszonym gościom w czasie przedświątecznym. Aktorzy swoją grą dotykali najczulszych miejsc ludzkiego serca i wywoływali wzruszenie u widzów.

Co zyskali uczniowie?  Dużo wiedzy, również o sobie samym, i umiejętności.

Realizacja tego projektu sprzyjała integracji zespołu klasowego, uczyła zachowań społecznych, służyła demokratyzacji życia w klasie i poza nią, uczyła stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, czyli łączeniu teorii z praktyką, uczniowie przeżywali świat jako całość, poszukiwali i selekcjonowali informacje, uczyli się samodzielności, planowania i organizacji pracy, poczuli zadowolenie z sukcesu osiągniętego na drodze samodzielnego wysiłku.

Jak do nas dojechać

Najnowsze Wiadomości

16 kwiecień 2019
14 kwiecień 2019
09 kwiecień 2019

Biblioteka

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Prywatność i ciasteczka

Szanujemy prywatność naszych użytkowników i chcemy, aby korzystając z naszej strony czuli się bezpiecznie. Poniżej przedstawiamy Politykę prywatności odnoszącą się do tzw. plików Cookies.

1. Kiedy wchodzisz na naszą witrynę, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer albo serwer Google
2. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.
3. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn wysyłane są cookies firmy Google, które służą dopasowaniu reklam wyświetlanych w modułach Google do Twoich zainteresowań.
4. W każdym momencie możesz wyłączyć możliwość zapisywania wszystkich lub niektórych ciasteczek poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.
5. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie    powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron .
JAK WYŁĄCZYĆ CIASTECZKA

 w przeglądarce Firefox

 w przeglądarce Opera

 w przeglądarce Internet Explorer

 w przeglądarce Safari

w przeglądarce Chrome

Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.

©2019 Szkoła Podstawowa nr 1 w Szprotawie. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Search